Jaką dietę stosować u starszych osób aby zapobiegać osteoporozie?

Jaką dietę stosować u starszych osób aby zapobiegać osteoporozie?

Lepiej zapobiegać niż leczyć – to przysłowie jest znane wszystkim i chyba jednocześnie jest jednym z najbardziej prawdziwych idiomów. Choroby wieku średniego oraz późnego to w dużej mierze zasługa samych pacjentów. Z powodu niewiedzy lub niechęci, zaniedbali oni zdrowy styl życia. Dotyczy to także słów osteoporoza leczenie. Najlepiej profilaktykę przeciw tej chorobie rozpocząć wtedy gdy człowiek jest jeszcze całkiem zdrowy. Nawet starsze osoby, którym szczęśliwie udało się przeżyć wiele lat bez osteoporozy nie powinny rezygnować z pracy nad swoim zdrowiem.

Jednym z najważniejszych aspektów, które pozwalają na przynajmniej częściowe zażegnanie ryzyka tej choroby jest oczywiście dobra dieta oraz aktywność fizyczna. Obie te rzeczy pozwolą na uniknięcie konieczności zażywania lekarstw, które mogą szkodzić.

Dieta starszych ludzi powinna składać się w większości z białka roślinnego natomiast w mniejszości z białka pochodzenia zwierzęcego. Dzieje się tak po pierwsze dlatego, że w roślinach znaleźć można wiele pożytecznych fitohormonów, które wpływają na gospodarkę hormonalną i pozwalają na utrzymanie odpowiedniej gęstości kości. Badania sugerują, że nadmiar białka zwierzęcego może hamować prawidłowe przyswajanie tych substancji. Poza tym białko zwierzęce sprawia, że kości szybciej gubią pierwiastki niezbędne do utrzymania ich gęstości oraz równie ważnej elastyczności. Nie trudno domyślić się, że jest to przyczyną zwiększenia występowania złamań.

Zatem dieta ludzi, którzy są już w jesieni swojego życia powinna zawierać duże ilości świeżych owoców i warzyw, natomiast mniejsze ilości produktów pochodzenia zwierzęcego, czyli mięsa. Powinno ono stanowić niewielki procent diety, dobrze jeśli zostanie zastąpione produktami nabiałowymi. Taka dieta dobrze zaspokaja niedobory wapnia, lecz w przypadku już istniejących ubytków w strukturze komórkowej kości konieczna jest dodatkowa suplementacja wapniem. W przypadku osób, które są młode oraz wciąż rosną należy zadbać o jedzenie produktów z dużą ilością wapnia, aby zbudować bazę, z której organizm będzie mógł korzystać w starszym wieku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *